tiistai 3. helmikuuta 2009

Lankaostoksia

Tänään oli taas juhlapäivä kun pääsin käymään Piäkirkolla asti! Kaikki kaupat piti sitten kiertää ja jotain sieltä tarttui mukaankin! Huopaselta on tullut aivan fantsuja värejä myyntiin. Toi vihreä on ihan mun uusi suosikki. Ostin sitä sitten kaksi kerää, ettei se vaan heti lopu kesken....
Tota Isoveljeä ostin niitä villaneliöitä varten, kun mun omat vanhat kotoa löytyneet värit on kaikki jotain harmaata tai valkoista ja haluaisin enemmän käyttää värejä. Ja sitä paitsi toi lanka on paljon paksumpaa, kuin esim.seitsemän veljestä, joten neliöt syntyy nopsempaa! Mä oon aika hitaasti edistynyt siinä mun Delhi-projektissa, joten kaikki keinot pitää nyt ottaa käyttöön.... Laitanpa tähän niiden helppojen töppösten ohjeen muille tiedoksi ja itselleni muistisäännöksi. Löysin ohjeen parista blogista ja vähän muuntelin sitä:

Luo 30 silmukkaa, neulo 11 cm pelkkää oikeaa, jaa silmukat 4 puikolle ja jatka sukkatyyppisesti 7 cm (oikeaa), jonka jälkeen yhdellä kierroksella kavenna jokaisen puikon 2 viimeistä silmukkaa, seuraava kierros ilman kavennusta, sit taas kavennus, sit taas ilman kavennusta, ja loppukierrokset kavennetaan joka kierros. No sit päätellään ja ommellaan kanta kiinni. Ja koska mä tein noista huopatöppöset, laitoin tossun sisälle muovipussin(ettei tossu huovu umpeen) ja heitin koneeseen muun pyykin sekaan 40 asteeseen. Kaipasi hiukan muokkausta, kun otin koneesta, mutta ei pahasti. Ja avot: tossut valmiina!!

Yhdessä löytämässäni ohjeessa tuo kärkiosa oli neulottu oikein-nurin, eli joustinneuletta, mutta mä en sit siihen lähtenyt. Ja muistaakseni siinä ohjeessa tuo kärkiosa ennen kavennusta oli 11cm, ja ilman huovutusta sillä ohjeella tuli suurinpiirtein 38 jalkaan sopiva tossu.
Noissa Huopasissakin on eroja. Noi ensimmäiset tossut neuloin punaisesta ja se huopui aika vähän, nyt teen ruskeasta ja heti jo neuloessa huomaa, et se on enemmän sellaista hahtuvaa, et varmaan tulee kutistumaan enemmän. Niistä teen alunperinkin jo isommat, 40 silmukalla. Saapa nähdä minkälaiset niistä tulee. Laittelen sit kuvia tulemaan

1 kommentti:

Marika kirjoitti...

Kiitos ohjeesta ja ajastusvinkistä!!!